Charles en Ray Eames bouwen in de heuvels van Hollywood hun
CSH, iets verderop ontstaat er op de heuvel een gebouw naar het ontwerp van
Pierre Koenig. Grote architecten van die tijd, die binnen het Case Study
concept grote verschillen neerzetten.
CSH nr. 8 “Eames House”
Het eerste ontwerp voor het “Eames House” was een
gezamenlijk ontwerp tussen Charles Eames en Eero Saarinen. Tijdens het bouwen
van deze eerste versie voerde Charles samen met zijn vrouw, Ray, dusdanige
veranderingen door in het volume om de ruimte binnen te optimaliseren. Het
resultaat, twee rechthoekige, aangrenzende constructies van elk twee etages. De
een was geschikt gemaakt als woning, de andere als studio en werkplaats.
Het idee achter de Case Study Houses, het uitstralen van
technisch-industriƫle bouwwijze voor de moderne familie, was een streven dat
Eames goed naar voren weet te brengen. Met een stalen frame bestaande uit 4
inch dikke H-kolommen, weet Eames een goedkope bouwwijze te realiseren waarmee
hij grote overspanningen kan maken zonder dragende wanden toe te passen.
Met een gebouw dat 7ft 6in breed, 20ft lang en 17ft hoog is
weet Eames twee verdiepingen een slanke maar imposante uitstraling te geven.
Het gebouw is opgedeeld in blokken, die telkens precies tussen 2 stalen
kolommen vallen. Iedere ruimte hierin bestaat uit meerdere “blokken”, zo heeft
de centrale ruimte 4 blokken en bestaat de studio uit 5. De woonkamer kent 8
blokken, waar nog 1 aan wordt toegevoegd om gebruikt te worden als uitkraging
voor schaduw.
Het pad naar binnen begint al bij de oprit, een weg leidt
naar de hoofdingang die toegang biedt tot het woongedeelte tussen twee kolommen
door. Door de verschillende functies, zowel in het huis als in de studio,
gegroepeerd naar hun functie aan de rand van de centrale kern te plaatsen wordt
er een contrapuntische, positieve en negatieve ritme van ruimten gecreƫerd.
CSH nr.
21&22 “Stahl House” & “Bailey House”
Pierre Koenig bereikte met hetzelfde materiaal, staal, compleet
het tegenovergestelde met zijn Case Study Houses. Waar Eames een rechthoekig
bouwvolume ontwierp, dat alle functies in twee verdiepingen huisde, bedacht
Koenig zijn volume rondom een centrale eenheid, de keuken.
Vanuit de entree komt men langs de keuken op weg naar de woonkamer. De woonkamer is toegankelijk via de keuken maar ook via de interne patio. Verderop in het huis zit een tweede centrale eenheid in het huis. De badkamer neemt een belangrijke plek in voor Koenig. Rondom de badkamers zijn de slaapkamers gesitueerd, welke alleen toegankelijk zijn via de badkamers maar ook via de interne patio.
Een patio, in het midden van het huis. Een van de belangrijkste kenmerken van Koenig, die hij gebruikt in zijn CSH. Normaal gesproken is een patio aangekleed als een buitenruimte, terwijl bij Koenig de patio meer dient als ventilatieruimte voor de badkamer. De patio is dan ook aangekleed met hetzelfde materiaal als de badkamers.
Vanuit de entree komt men langs de keuken op weg naar de woonkamer. De woonkamer is toegankelijk via de keuken maar ook via de interne patio. Verderop in het huis zit een tweede centrale eenheid in het huis. De badkamer neemt een belangrijke plek in voor Koenig. Rondom de badkamers zijn de slaapkamers gesitueerd, welke alleen toegankelijk zijn via de badkamers maar ook via de interne patio.
Een patio, in het midden van het huis. Een van de belangrijkste kenmerken van Koenig, die hij gebruikt in zijn CSH. Normaal gesproken is een patio aangekleed als een buitenruimte, terwijl bij Koenig de patio meer dient als ventilatieruimte voor de badkamer. De patio is dan ook aangekleed met hetzelfde materiaal als de badkamers.