CSH no. 22 - van Rotslandschap tot Icoon



Het Case Study House programma bracht een aantal van de meeste iconische, architectonische projecten van de 20ste eeuw voort, maar geen van deze huizen was meer iconisch dan beroemd als het Stahl House, ook wel bekend als CSH #22 ontworpen door Pierre Koenig.

Het moderne bouwwerk kijkt uit over Los Angeles vanaf de Hollywood Hills. Het werd voltooid in 1959 voor de opdrachtgever, Buck Stahl en zijn familie. Buck Stahl had een modernistische glas en staal gebouwd huis voor ogen, dat een panoramisch uitzicht over Los Angeles bood, toen hij oorspronkelijk het land voor het huis in 1954 voor $13.500 kocht .
Stahl was begonnen met het uitgraven van het land en nam de taken van architect en aannemer op zich; het duurde tot 1957 voordat Stahl Pierre Koenig inhuurde voor het ontwerp van het nieuwe verblijf voor de familie.
Het 2,200 vierkante voet grote verblijf met 2 slaapkamers is een waar "testament" naar de moderne architectuur en het Case Study House programma. Het programma was bedacht door John Entenza en gesponsord door het blad Arts & Architecture. De bedoeling van dit programma was de moderne principes te introduceren in de woon-architectuur, niet alleen om de esthetiek, maar om nieuwe manieren van leven zowel in een stilistische gevoel en in een die de levensstijl van de moderne tijd vertegenwoordigd.



Pierre Koenig was in staat om in te haken in de visie van Buck Stahl en zijn visie om te zetten in een modernistisch icoon. De glas en staal constructie is zo ongeveer het meest identificeerbare kenmerk van de modernistische architectuur, maar het is de manier waarop Koenig de ruimtelijke lay-out van het huis indeeld, de publieke en private aspecten van het huis in acht nemenende. Zo veel als het architectonische modernisme wordt geassocieerd met de materialen en de constructiemethoden, de nevenschikking van het programma en de organisatie zijn belangrijke ontwerpprincipes die oproepen tot utilaire kenmerken.

Het huis kent een "L" vorm, zo dat de private en publieke sectoren compleet zijn geschaden door een enkele gang die de twee helften van het huis met elkaar verbindt. Het zwembad dat grenst aan het gehele huis is in de samenstelling zo gepositioneerd dat men eerst langs het zwembad moet gaan om het huis te kunnen betreden. Het is niet alleen een ruimtelijke verdeling van openbare en particuliere, maar het dient als een interstitiele ruimte die men moet doorlopen om het panoramsche uitzicht te ervaren. Het leefgedeelte van het huis is teruggelegd achter het zwembad en is het enige gedeelte van het huis dat een vaste muur kent. Deze muur draagt de carport en zorgt voor een gesloten blik naar de straat. Het hele huis wordt gezien als een grote kijkdoos die een geweldig uitzicht geeft over het huis, het landschap en LA.




Vreemd genoeg was het Stahl Huis redelijk onbekend en niet-herkend voor de vooruitgang van de moderne Amerikaanse residentiĆ«le architectuur, tot 1960 toen Julius Shulman de pure architecturale essentie van het huis pakte in een foto. Het was de nachtfoto van twee vrouwen die in de woonkamer zitten met uitzicht op de felle lichten van de stad van Los Angeles. Die foto zette het Stahl House op de architectonische radar als een architectonisch juweeltje verborgen in de Hollywood Hills. Het huis is gebruikt in tal van fotoshoots, films en marketing campagnes. Het Stahl House is zelfs in de game GTA: San Andreas te bewonderen.

Het Stahl House is nog steeds een van de meest bezochte en bewonderde gebouwen. Het heeft vele interieur transformaties ondergaan, zodat de iconische '60 meubels niet terug te vinden zijn, maar de architectuur, het uitzicht en de beleving zijn gebleven.